Research

Research

 

Idén bakom Safetystories är utvecklad utifrån forskning om traumabehandling för barn
som pågår runt om i världen. Safetystories vilar på forskning, teorier och metoder
utvecklade av:

  • Bessel van der Kolk, författare till boken The Body Keeps the Score,
    där han på ett tydligt sätt beskriver vad som händer i hjärna och kropp när vi upplever trauma.
  • Stephen Porges, som genom sin forskning har bidragit med kunskap om
    det sociala engagemangssystemet och betydelsen av att känna trygghet för att kunna
    bearbeta traumatiska upplevelser.
  • Daniel Siegel, Sue Gerhardt och James Coan, som alla har studerat
    betydelsen av trygg anknytning mellan barn och trygga vuxna.
  • Michael White och många andra narrativt inriktade terapeuter,
    däribland Margot Sunderland, som har utvecklat metoder för att
    arbeta med narrativ terapi för både barn och vuxna.
  • Linda Chapman, som har utvecklat
    Chapman Art Therapy Treatment Intervention (CATTI),
    en traumaterapimetod där barnet uttrycker sig genom teckningar.
  • Pat Ogden, som har utvecklat
    Sensorimotor Psychotherapy, en metod som hjälper till att frigöra
    traumareaktioner som fastnat i kroppen.
  • Peggy Pace, som har utvecklat Lifespan Integration,
    och Catherine Thorpe, som har utvecklat The Healing Timeline.
    Båda är visualiserande metoder där trygga personer förs in i ett traumaminne,
    och där en tidslinje över det som hänt efter den traumatiska händelsen läses upp.
  • Peter Levine, som har studerat kroppsliga reaktioner hos vuxna och barn
    som har upplevt trauma och utvecklat Somatic Experiencing – en metod som låter
    kroppen berätta traumaberättelsen och använda upp den traumatiska energin.

Sammanfattning av forskningen

En sammanfattning av forskningen och arbetet hos ovan nämnda professionella är att
för att kunna bearbeta trauma behöver barn:

  • vara nära vuxna som de känner sig trygga med
  • tillsammans med en trygg person utforska vad som har hänt och få göra det på sitt
    eget språk – som ofta består mer av lek, berättelser, bilder och rörelse än av ord
  • inte bli tvingade att prata
  • få hjälp att bli grundade när traumaminnen blir överväldigande, genom att använda
    kroppen, ta in med alla sinnen vad som händer här och nu, samt lyssna till berättelsen
    om vad som har hänt efter den traumatiska händelsen
  • i fantasin bjuda in en trygg person eller gestalt i traumaminnet – någon som finns
    där för barnet, ser och hör barnet, stödjer och skyddar barnet. Om trygghet inte
    förs in i traumaberättelsen kan berättelsen lätt retraumatisera barnet. När trygghet
    förs in tror hjärnan på den nya berättelsen.
  • integrera traumaminnet i barnets livsberättelse. Detta sker genom att berättelsen
    återges, men också genom att inkludera vad som hände precis före den traumatiska
    händelsen och vad som har hänt efteråt. Det är hjälpsamt att lägga till minst cirka
    15 minnen av sådant som hänt efter traumat, tillsammans med frasen:
    ”Detta är över!”
  • bearbeta traumat i kroppen, eftersom trauma lagras kroppsligt. Den traumatiska
    energi som byggdes upp under händelsen behöver få lämna kroppen, vilket ofta sker
    naturligt genom skakningar och andra kroppsliga reaktioner, om barnet känner sig
    tryggt, inte avbryts och får bekräftelse på att reaktionerna är normala.
  • få avsluta ofullbordade kroppsrörelser, till exempel att lyfta en arm för att skydda
    sig. Detta kan ske i fantasin eller genom rolllek. Om detta inte sker kan smärta och
    andra problem uppstå i den kroppsdel där rörelsen avbröts.
  • bli medvetna om vad som pågår i deras kroppar
  • få höra traumaberättelsen återberättas, med den nya tryggheten inkluderad, på ett
    säkert sätt och med budskap som:
    ”Du gjorde så gott du kunde.”
    ”Du borde inte ha behövt vara med om detta.”
    ”Du gjorde inget fel.”
    ”Dina reaktioner var och är normala.”
    ”Du är vacker, älskad och värdefull.”
    ”Det finns en framtid.”
  • uppmärksamma de förluster som följde med den traumatiska händelsen. Sorgprocessen
    skiljer sig från traumabearbetning, och det är därför viktigt att avsätta tid för
    att sörja förlusterna.
  • uttrycka den så kallade ”handling av triumf” – vad barnet själv vill
    göra, eller vill att någon annan ska göra, för att återta kraft och kontroll – samt
    utveckla strategier som kan hjälpa i liknande situationer om något liknande skulle
    hända igen.

Ulrika Ernvik

Välj en tillgänglig kupong nedan

Presets Color

Primary
Secondary